Polskie Stowarzyszenie Montażystów



Artykuły

W montażowni - wczoraj… i dziś

źródło: SFP

Z nadzieją, że jedna z najwybitniejszych montażystek, Lidia Zonn, wybaczy nam posłużenie się tytułem jej pięknej książki ("W montażowni – wczoraj"), prezentujemy artykuł, który ma na celu prześledzenie – w ogólnych zarysach i bez ścisłego trzymania się chronologii – ewolucji montażu obrazu w kinowych, pełnometrażowych polskich filmach fabularnych po 1945 roku.

Więcej…

Montaż obrazu

przygotował: Marek Sadowski
Audiowizualni.pl

Montaż obrazu - Figury stylistyczne montażu, montaż filmów niemych, dźwiękowych, cyfrowych

O tym jak ważny jest montaż filmowy świadczy fakt, że reżyserzy, którzy chcą mieć pewność osiągnięcia zamierzonego celu, w kontrakcie rezerwują sobie prawo do decydowania o ostatecznej wersji montażowej (final cut).

Więcej…

Montażystki

Przygotowała Magdalena Lankosz
Gazeta Wyborcza - Wysokie Obcasy z 7.09.2013

W latach 60. wydano w Polsce książkę "Zawody filmowe". Pod hasłem "montaż" umieszczono notkę: "Zajęcie wymagające cierpliwości i zdolności manualnych, które posiadają kobiety, dlatego one najczęściej ten zawód wykonują"

Podróże 

Na czym polega montaż filmu?

Więcej…

Zawód Montażysty

Autor: Paweł Makowski
www.montazfilmowy.pl

Zawód montażysty narodził się wraz pomysłem na opowiadanie historii filmowej za pomocą łączenia kilku ujęć, co prowadziło w rezultacie do konieczności zadbania o właściwą dramaturgię i przebieg historii na tym etapie produkcyjnym.

Na początku było to sprawą reżysera. Pierwszym świetnym reżyserem, który zaczął odkrywać przed innymi jak ważna rolę w konstrukcji dzieła filmowego pełni montaż, był David W. Griffith. Wraz z rozwojem kina pojawiały się osoby, które wyspecjalizowały się w pracy nad filmem tylko na tym etapie produkcji, kreując w ten sposób nowy zawód - montażystę filmowego.

Więcej…

Prace Dypl. Studentów Montażu

Konstrukcja i rola przestrzeni w filmie fabularnym

Z archiwum Prac Dyplomowych Studentów Montażu
"Konstrukcja i rola przestrzeni w filmie fabularnym" Ludomira Burzec

Praca napisana pod kierunkiem mgr Jarosława Kamińskiego

Kiedy dostałem tę pracę do opracowania, bardzo się ucieszyłem. Temat nie łatwy, ale jego zgłębianie musiało być dla autorki sporą przyjemnością...

Więcej…

Schody Odeskie Oryginał i powtórzenia

Z archiwum Prac Dyplomowych Studentów Montażu

"Schody Odeskie Oryginał i powtórzenia"  Jan Wierzbicki

Praca napisana pod kierunkiem dr Milenii Fiedler

Cytat w filmie to rzadko stosowany zabieg i stanowi raczej domenę parodii, która opiera się o tą figurę artystyczną. Trochę szkoda, bo odczytywanie konkretnej opowieści filmowej dodatkowo poprzez pryzmat cytatu, to świetna zabawa dla widza, choć wymaga od niego dodatkowych kompetencji.

Więcej…

"Wołyń" w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego najlepszym filmem - zdobył 9 nagród, w tym nagroda za montaż dla Pawła Laskowskiego

Gratulujemy

Poniżej pełna lista nagrodzonych:

NAJLEPSZY FILM:
"Wołyń"  
(Pozostałe nominacje: "Jestem mordercą" w reżyserii Macieja Pieprzycy, "Ostatnia rodzina" w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego)

NAJLEPSZY DOKUMENT:
"Komunia" w reżyserii Anny Zameckiej
(Pozostałe nominacje: "Bracia" w reżyserii Wojciecha Staronia, "Mów mi Marianna" w reżyserii Karoliny Bielawskiej)

NAJLEPSZY SERIAL FILMOWY:
"Belfer" w reżyserii Łukasza Palkowskiego
(Pozostałe nominacje: "Artyści" w reżyserii Moniki Strzępki, "Ranczo" (serial 10) w reżyserii Wojciecha Adamczyka)

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI:
"Syn Szawła" w reżyserii Laszlo Nemesa
(Pozostałe nominacje: "Boska Florence" w reżyserii Stephena Frearsa, "Ja, Daniel Blake" w reżyserii Kena Loacha)

NAJLEPSZA REŻYSERIA:
Wojciech Smarzowski za reżyserię filmu "Wołyń"
(Pozostałe nominacje: Maciej Pieprzyca za reżyserię filmu "Jestem mordercą", Jan P. Matuszyński za reżyserię filmu "Ostatnia rodzina")

NAJLEPSZY SCENARIUSZ:
Robert Bolesto za scenariusz do filmu "Ostatnia rodzina"
(Pozostałe nominacje: Maciej Pieprzyca za scenariusz do filmu "Jestem mordercą", Wojciech Smarzowski za scenariusz do filmu "Wołyń")

NAJLEPSZE ZDJĘCIA:
Piotr Sobociński jr za zadjęcia do filmu "Wołyń"
(Pozostałe nominacje: Paweł Dyllus za zdjęcia do filmu "Jestem mordercą", Jerzy Zieliński za zdjęcia do filmu "Letnie przesilenie", Kacper Fertacz za zdjęcia do filmu "Ostatnia rodzina")

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA:
Marek Zawierucha za scenografię do filmu "Wołyń"
(Pozostałe nominacje: Joanna Wójcik za scenografię do filmu "Jestem mordercą", Joanna Macha za scenografię do filmu "Niewinne", Jagna Janicka za scenografię do filmu "Ostatnia rodzina")

NAJLEPSZE KOSTIUMY:
Wanda Kowalska, Paweł Grabarczyk, Magdalena Rutkiewicz-Luterek i Agata Drozdowska za kostiumy do filmu "Wołyń"
(Pozostałe nominacje: Aleksandra Staszko za kostiumy do filmu "Baby Bump", Emilia Czartoryska za kostiumy do filmu "Ostatnia rodzina")

NAJLEPSZA MUZYKA:
Mikołaj Trzaska za muzykę do filmu "Wołyń"
(Pozostałe nominacje: Bartłomiej Gliniak za muzykę do filmu "Na granicy", Maciej Zieliński za muzykę do filmu "Sługi boże")

NAJLEPSZY DŹWIĘK:
Jacek Hamela i Katarzyna Dzida-Hamela za dźwięk do filmu "Wołyń"
(Pozostałe nominacje: Marek Wronko za dźwięk do filmu "#Wszystkogra", Małgorzata Lewandowska i Andrzej Lewandowski za dźwięk do filmu "Sprawiedliwy")

NAJLEPSZY MONTAŻ:
Paweł Laskowski za montaż filmu "Wołyń"
(Pozostałe nominacje: Leszek Starzyński za montaż filmu ""Jestem mordercą", Agnieszka Glińska, Anna Zamecka i Wojciech Janas za montaż filmu "Komunia", Dorota Wardęszkiewicz za montaż filmu "Wszystkie nieprzespane noce", Beata Walentowska za montaż filmu "Zjednoczone stany miłości")

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA:
Aleksandra Konieczna za rolę w filmie "Ostatnia rodzina"
(Pozostałe nominacje: Michalina Łabacz za rolę w filmie "Wołyń", Dorota Kolak za rolę w filmie "Zjednoczone stany miłości")

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA:
Andrzej Seweryn za rolę w filmie "Ostatnia rodzina"
(Pozostałe nominacje: Mirosław Haniszewski za rolę w filmie "Jestem mordercą", Arkadiusz Jakubik za rolę w filmie "Wołyń")

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA:
Agata Kulesza za rolę w filmie "Jestem mordercą"
(Pozostałe nomiacje: Agata Buzek za rolę w filmie "Niewinne", Iza Kuna za rolę w filmie "Wołyń")

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA:
Arkadiusz Jakubik za rolę w filmie "Jestem mordercą"
(Pozostałe nominacje: Dawid Ogrodnik za rolę w filmie "Ostatnia rodzina", Jacek Braciak za rolę w filmie "Wołyń")

ODKRYCIE ROKU:
Jan P. Matuszyński za reżyserię filmu "Ostatnia rodzina"
(Pozostałe nominacje: Anna Zamecka za reżyserię filmu "Komunia", Michalina Łabacz za rolę w filmie "Wołyń")

NAGRODA PUBLICZNOŚCI:
"Wołyń"

Aktualności

Warsztaty Montażowe PSM na 33 WFF

XIV Otwarte Warsztaty SZTUKA MONTAŻU organizowane przez Polskie Stowarzyszenie Montażystów podczas 33. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

Środa, 18 października 2017, godz. 10:30-13:30

Kinoteka sala nr 2, Pałac Kultury i Nauki

wstęp wolny

więcej tutaj

PSM patronem Bytom Film Festival

Polskie Stowarzyszenie Montażystów objęło patronat nad festiwalem w Bytomiu.

Podczas trwania Bytom Film Festival odbędą się warsztaty montażowe z udziałem Filipa Drzewieckiego

więcej tutaj

Montaż Film Festiwal - oficjalny plakat

Przed Wami oficjalny plakat MFF 2017!

13-14 października widzimy się w Art_Inkubator na jedynym w Polsce festiwalu poświęconym postprodukcji!

poster design: www.behance.net/JustynaRadziej

Wywiady

O montażu przy kawie - rozmowa z Beatą Walentowską

O montażu przy kawie - zeszyty rozmów z polskimi montażystami

Zeszyt siódmy

Dać dojść do głosu ciszy... - rozmowa z Beatą Walentowską o flmie”Zjednoczone stany miłości”
Paweł Makowski
www.makowskipawel.pl

Przede wszystkim gratuluję nagrody za montaż flmu „Zjednoczone stany miłości”.
Dziękuję.

Ten flm to świetny materiał do rozmowy o montażu, ponieważ znajdzie się wielu widzów, którzy mogliby zapytać: „ale gdzie tam jest montaż, przecież to są poskładane ze sobą mastershoty”?

Więcej…

O montażu przy kawie - rozmowa z Jarosławem Kamińskim

O montażu przy kawie - zeszyty rozmów z polskimi montażystami

Zeszyt piąty

rozmowa z Jarosławem Kamińskim o oscarowej „Idzie”
Paweł Makowski
www.makowskipawel.pl

Na którym etapie włączyłeś się do pracy przy flmie „Ida”?


Mniej więcej dwa miesiące przed rozpoczęciem zdjęć zadzwoniła do mnie producentka, Ewa Puszczyńska i po decyzji o podjęciu współpracy dostałem scenariusz... a właściwie dostawałem co chwilę kolejne jego wersje. Kiedy spoglądam na daty kolejnych plików to widzę teksty z września, z 9 października, z 25 października, z 26, z 27... im bliżej zdjęć, tym częściej się one pojawiały.
W trakcie przygotowań odbyło się jeszcze bardzo wartościowe spotkanie wszystkich członków ekipy, w jakim do tej pory nie zdarzyło mi się uczestniczyć. Przeszliśmy wtedy przez kolejne sceny – nie tyle je analizując ale oglądając zdjęcia z dokumentacji i wspólnie dyskutując o potencjalnych problemach. Dzięki temu jasno zobaczyliśmy, jakim stylem będziemy się posługiwali. Odkryliśmy, jaki to będzie flm.

Więcej…