Artykuły
W montażowni - wczoraj… i dziś
View the embedded image gallery online at:
>
>http://www.psm.org.pl/o-montazu/rekomendujemy/136-rekrutacja-do-gdynskiej-szkoly-filmowej#sigProGalleria14e491ee7c |
źródło: SFP
Z nadzieją, że jedna z najwybitniejszych montażystek, Lidia Zonn, wybaczy nam posłużenie się tytułem jej pięknej książki ("W montażowni – wczoraj"), prezentujemy artykuł, który ma na celu prześledzenie – w ogólnych zarysach i bez ścisłego trzymania się chronologii – ewolucji montażu obrazu w kinowych, pełnometrażowych polskich filmach fabularnych po 1945 roku.
Więcej…Montaż obrazu
przygotował: Marek Sadowski
Audiowizualni.pl
Montaż obrazu - Figury stylistyczne montażu, montaż filmów niemych, dźwiękowych, cyfrowych
O tym jak ważny jest montaż filmowy świadczy fakt, że reżyserzy, którzy chcą mieć pewność osiągnięcia zamierzonego celu, w kontrakcie rezerwują sobie prawo do decydowania o ostatecznej wersji montażowej (final cut).
Więcej…Montażystki
View the embedded image gallery online at:
>
>http://www.psm.org.pl/o-montazu/rekomendujemy/136-rekrutacja-do-gdynskiej-szkoly-filmowej#sigProGalleria0ed2b3c0b6 |
Przygotowała Magdalena Lankosz
Gazeta Wyborcza - Wysokie Obcasy z 7.09.2013
W latach 60. wydano w Polsce książkę "Zawody filmowe". Pod hasłem "montaż" umieszczono notkę: "Zajęcie wymagające cierpliwości i zdolności manualnych, które posiadają kobiety, dlatego one najczęściej ten zawód wykonują"
Podróże
Na czym polega montaż filmu?
Więcej…Zawód Montażysty
Autor: Paweł Makowski
www.montazfilmowy.pl
Zawód montażysty narodził się wraz pomysłem na opowiadanie historii filmowej za pomocą łączenia kilku ujęć, co prowadziło w rezultacie do konieczności zadbania o właściwą dramaturgię i przebieg historii na tym etapie produkcyjnym.
Na początku było to sprawą reżysera. Pierwszym świetnym reżyserem, który zaczął odkrywać przed innymi jak ważna rolę w konstrukcji dzieła filmowego pełni montaż, był David W. Griffith. Wraz z rozwojem kina pojawiały się osoby, które wyspecjalizowały się w pracy nad filmem tylko na tym etapie produkcji, kreując w ten sposób nowy zawód - montażystę filmowego.
Więcej…Prace Dypl. Studentów Montażu
Konstrukcja i rola przestrzeni w filmie fabularnym
Z archiwum Prac Dyplomowych Studentów Montażu
"Konstrukcja i rola przestrzeni w filmie fabularnym" Ludomira Burzec
Praca napisana pod kierunkiem mgr Jarosława Kamińskiego
Kiedy dostałem tę pracę do opracowania, bardzo się ucieszyłem. Temat nie łatwy, ale jego zgłębianie musiało być dla autorki sporą przyjemnością...
Więcej…Schody Odeskie Oryginał i powtórzenia
Z archiwum Prac Dyplomowych Studentów Montażu
"Schody Odeskie Oryginał i powtórzenia" Jan Wierzbicki
Praca napisana pod kierunkiem dr Milenii Fiedler
Cytat w filmie to rzadko stosowany zabieg i stanowi raczej domenę parodii, która opiera się o tą figurę artystyczną. Trochę szkoda, bo odczytywanie konkretnej opowieści filmowej dodatkowo poprzez pryzmat cytatu, to świetna zabawa dla widza, choć wymaga od niego dodatkowych kompetencji.
Więcej…Najczęściej czytane
Rekrutacja do Gdyńskiej Szkoły Filmowej
http://www.psm.org.pl/o-montazu/rekomendujemy/136-rekrutacja-do-gdynskiej-szkoly-filmowej#sigProGalleria4e9b398d70
Od 15 lutego do 15 maja 2012 roku trwa rekrutacja na Kierunek Reżyserski do Gdyńskiej Szkoły Filmowej.
Szczegóły rekrutacji, pełen harmonogram oraz wszystkie niezbędne dokumenty znajdują się na oficjalnej stronie internetowej GSF: www.gsf.pl
Wykładowcami GSF są między innymi członkowie Polskiego Stowarzyszenia Montażystów.
Aktualności
Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski dla Agnieszki Bojanowskiej
18.01.2019 w Kościele pw. Św. Karola Boromeusza pożegnaliśmy naszą kochaną Agnieszkę Bojanowską. Na pogrzeb przybył przedstawiciel Prezydenta RP Andrzeja Dudy, aby pośmiertnie odznaczyć Agnieszkę Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Wiceminister Paweł Lewandowski odczytał list ministra MKiDN, prof. Piotra Glińskiego. Pani Agnieszka Bojanowska spoczęła na Starych Powązkach w grobie rodzinnym.
Więcej…Zmarła Agnieszka Bojanowska
10 stycznia zmarła nasza koleżanka Agnieszka Bojanowska.
View the embedded image gallery online at:
>
>http://www.psm.org.pl/o-montazu/rekomendujemy/136-rekrutacja-do-gdynskiej-szkoly-filmowej#sigProGalleria89ee8e34ea |
Wybitna montażystka, obdarzona wielką wrażliwością, intuicją i odwagą. Miała w sobie bezkompromisowość i determinację, które zawsze pchały ją do ignorowania ustalonych reguł, uwalniały z ograniczeń gatunku czy konwencji.
Miała istotny wpływ na stworzenie dziel, które stanowią o wielkości polskiego dokumentu i do dziś są w światowej awangardzie.
Więcej…Jarosław Kamiński - Europejskim Montażystą 2018
dr hab. Jarosław Kamiński, członek założyciel PSM, odbiera nagrodę Europejskiej Akademii Filmowej dla Europejskiego Montażysty 2018 za film "Zimna Wojna".
View the embedded image gallery online at:
>
>http://www.psm.org.pl/o-montazu/rekomendujemy/136-rekrutacja-do-gdynskiej-szkoly-filmowej#sigProGalleriae5c1fd1393 |
Gratulujemy
więcej tutaj
Wywiady
O montażu przy kawie - rozmowa z Beatą Walentowską
View the embedded image gallery online at:
>
>http://www.psm.org.pl/o-montazu/rekomendujemy/136-rekrutacja-do-gdynskiej-szkoly-filmowej#sigProGalleria0b3ef39c07 |
O montażu przy kawie - zeszyty rozmów z polskimi montażystami
Zeszyt siódmy
Dać dojść do głosu ciszy... - rozmowa z Beatą Walentowską o flmie”Zjednoczone stany miłości”
Paweł Makowski
www.makowskipawel.pl
Przede wszystkim gratuluję nagrody za montaż flmu „Zjednoczone stany miłości”.
Dziękuję.
Ten flm to świetny materiał do rozmowy o montażu, ponieważ znajdzie się wielu widzów, którzy mogliby zapytać: „ale gdzie tam jest montaż, przecież to są poskładane ze sobą mastershoty”?
Więcej…O montażu przy kawie - rozmowa z Jarosławem Kamińskim
View the embedded image gallery online at:
>
>http://www.psm.org.pl/o-montazu/rekomendujemy/136-rekrutacja-do-gdynskiej-szkoly-filmowej#sigProGalleria23318e591f |
O montażu przy kawie - zeszyty rozmów z polskimi montażystami
Zeszyt piąty
rozmowa z Jarosławem Kamińskim o oscarowej „Idzie”
Paweł Makowski
www.makowskipawel.pl
Na którym etapie włączyłeś się do pracy przy flmie „Ida”?
Mniej więcej dwa miesiące przed rozpoczęciem zdjęć zadzwoniła do mnie producentka, Ewa Puszczyńska i po decyzji o podjęciu współpracy dostałem scenariusz... a właściwie dostawałem co chwilę kolejne jego wersje. Kiedy spoglądam na daty kolejnych plików to widzę teksty z września, z 9 października, z 25 października, z 26, z 27... im bliżej zdjęć, tym częściej się one pojawiały.
W trakcie przygotowań odbyło się jeszcze bardzo wartościowe spotkanie wszystkich członków ekipy, w jakim do tej pory nie zdarzyło mi się uczestniczyć. Przeszliśmy wtedy przez kolejne sceny – nie tyle je analizując ale oglądając zdjęcia z dokumentacji i wspólnie dyskutując o potencjalnych problemach. Dzięki temu jasno zobaczyliśmy, jakim stylem będziemy się posługiwali. Odkryliśmy, jaki to będzie flm.